Heeft u een vraag? Wij helpen graag! 0416-342012
0
5 gezondheidsredenen om te fietsen

5 gezondheidsredenen om te fietsen   

Fietsen is gezond. Het helpt onder andere tegen diabetes, stress en hart- en vaatziekten. Fietsen blijkt nog gezonder dan gedacht: het helpt tegen ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. Nu het voorjaar duidelijk zichtbaar is, is er alle reden om te gaan fietsen.

 

Fietshype

Nergens in Europa wordt er zoveel gefietst als in Nederland. De verkoop van fietsen stijgt nog ieder jaar en ook de huur van fietsen is erg in opkomst, denk bijvoorbeeld aan de OV-fiets (de fiets die je kan huren bij NS-stations). De Wandel- en Fietsbeurs trekt jaar in jaar uit duizenden bezoekers en het aanbod aan fietsroutes, fietsknooppunten en fietsvakanties is nog nooit zo groot geweest.

Intussen toont het ene na het andere onderzoek aan dat fietsen direct veel gunstige effecten heeft op de gezondheid. Zo bleek dat fietsen naar het werk het ziekteverzuim vermindert. Regelmatig fietsen kan beginnende diabetes type 2 terugdraaien. Deze en andere opvallend positieve effecten van fietsen wordt steeds duidelijker en vinden wij van Matrabike belangrijk om met de consument te delen. Hier de vijf belangrijkste gezondheidsredenen om te gaan fietsen:

Fietsen houdt diabetes op afstand

Bijna de helft van alle Nederlanders kampt met overgewicht. Door overgewicht en weinig beweging is diabetes type 2 een groeiend probleem. Oud-schaatser en hoogleraar Harm Kuipers zegt dat het proces van een beginnende diabetes type 2 omkeerbaar is. "Als je meer eet dan nodig, wordt de overtollige energie opgeslagen als vet. De rest blijft aanwezig als glucose in het bloed. Door de overvloed aan glucose worden lichaamscellen er minder gevoelig voor en stijgt ook het insulinegehalte." Wie op tijd gaat bewegen, zegt Kuipers, kan die foute energiehuishouding weer herstellen. "Minder en anders eten beperkt het energieoverschot, maar bewegen is belangrijker en werkt bovendien sneller. De spieren worden door bewegen gevoeliger voor insuline, ze nemen suiker op en er is vervolgens minder insuline nodig. Dat effect duurt ook na een fietstocht nog even voort." Nog een voordeel: het actieve spierweefsel neemt door het fietsen toe, waardoor de energiehuishouding verder verbetert.

Houd de bloedvaten schoon

Regelmatig fietsen verbetert de samenstelling van het bloed en de stroming ervan. Dat zegt arts en onderzoeker (en fietsfanaat) Annabelle Slingerland van het Leids Universitair Medisch Centrum. "Het  is ook goed voor de flexibiliteit van de bloedvaten en de toestand van de vaatwanden. Door beweging worden afvalstoffen beter afgevoerd en neemt de kans op dichtslibbende vaten af. Een half uur fietsen per dag is voldoende, maar als de vaatwanden al zijn aangetast, is het beter elke dag een uur te fietsen." Als je vindt dat dat te veel tijd kost, dan raadt Slingerland aan het fietsen in te bouwen in het dagelijks leven, zoals fietsen naar het werk. Met fietsen win je ook weer tijd terug, zegt Slingerland. De uitleg daarbij is dat je je fitter gaat voelen en meer zin hebt om dingen aan te pakken. 

Verbrandt direct vet

Jaap Seidell, hoogleraar voeding aan de Vrije Universiteit, ziet lichaamsvet als een levend orgaan dat slechte stoffen produceert en daardoor bijvoorbeeld de hormoonhuishouding verstoort. Diabetes, hart- en vaatziekten en kanker kunnen gevolgen zijn van te veel vet op de verkeerde plek, zegt hij. "Bewegen stimuleert de vetverbranding direct. Een half uur per dag fietsen is al genoeg om de vetverbranding aan de gang te houden", zegt Seidell. "Mensen die veel fietsen zijn slanker en gezonder."

Fietsen vermindert stress

Chronische stress maakt dat het lichaam hormonen aanmaakt zoals adrenaline en cortisol. Voor korte tijd is dat niet erg. Maar chronische stress leidt uiteindelijk tot dezelfde soort ontstekingsreacties in de bloedvaten als te veel vet, zegt Annabelle Slingerland. Langdurige stress is ook slecht voor de hersenen. Regelmatig actief bewegen helpt je lichaam en je geest goed te ontspannen.

Bescherm je hersenen

Bewegen gaat het verval van ouder wordende hersenen tegen, blijkt uit onderzoek. Het is bovendien gunstig voor de plasticiteit van het brein, het vermogen om zich aan te passen aan de omstandigheden. De verschillende delen van de hersenen kunnen dankzij actieve lichaamsbeweging ook beter onderling communiceren. Dat zegt hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn.
Bewegen is verder gunstig voor het geheugen en het vermogen om te plannen. Het heeft ook effect op de stemmingen die je brein produceert, zegt Sitskoorn, doordat blijmakende neurotransmitters zoals endorfinen vrijkomen.
Hardlopen is een erkende mogelijke therapie voor mensen die last hebben van depressie, maar stevig fietsen heeft volgens Sitskoorn hetzelfde effect. Het voordeel van fietsen boven andere sporten is volgens de Fietsersbond dat je je gewrichten er niet mee belast, zoals dat bijvoorbeeld met hardlopen wel het geval is.

Kortom, fietsen draagt bij aan uw gezondheid! Een belangrijke les om in acht te nemen.

Klantenservice 0416-342012 Openingstijden: 09:00 - 17:00
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012