Alle fietsen gratis bezorgd
Winkels in Nederland en België
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug > Alle elektrische fietsen Fongers E-bikes Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische moederfietsen Elektrische transportfietsen Elektrische vouwfietsen Elektrische fatbikes Elektrische bakfietsen
Terug > Alle sportieve fietsen Mountainbikes Hybride fietsen Kindermountainbikes Racefietsen
Terug > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Transportfietsen Sportieve stadsfietsen Kinderfietsen Fongers Romet Stokvis
Terug Fietstassen Fietsmanden/kratten Fietsstoeltjes / Kinderzitjes Smartphonehouders Kilometertellers Spatborden Bakfietskussens (Bak)fietshoezen Fietssloten Fietshelmen Fietsverlichting Fietsstandaarden Fietspedalen Fietszadels Voordragers Bar-ends Acculaders Displays Accu's Motoren Vogue onderdelen
Terug Nederland Matrabike Waalwijk België Matrabike Reet Matrabike Sint-Martens-Latem
Terug Framemaat berekenen Veelgestelde vragen Reparatiestatus Gebruiksaanwijzingen e-bikes Bestelprocedure Betaalmogelijkheden Bezorging Afmontage Retourprocedure Over ons Contact Cadeaubonnen Blog Fietsenwiki ANWB Fietsverzekering Fietsplan Garantie Klacht aanmelden Reparatie aanmelden
De geschiedenis van de omafiets

De geschiedenis van de omafiets   

De geschiedenis van de omafiets is erg lang, de omafiets is een type fiets dat iedereen kent en dat nooit uit de mode is geraakt. De afgelopen jaren was de populariteit van deze fiets zelfs ongekend hoog. De omafiets heeft door de jaren heen wel een hele transformatie ondergaan. Hij is tegenwoordig in alle kleuren en uitvoeringen te verkrijgen. Met of zonder versnellingen, met handrem of terugtraprem en in alle mogelijke maten. Maar hoe is de geschiedenis van de omafiets exact? Hier een kleine les.

De omafiets

In de 19e eeuw werd het type frame van de omafiets bedacht. Het typische kenmerk van de omafiets is het frame, ook wel de damesbocht genoemd. De damesbocht is een frame bestaande uit een rechte onderbuis en een enkelvoudig omhoog gebogen bovenbuis. In het midden zit een klein stuk buis die twee buizen aan elkaar houdt, dit stukje wordt het mannetje genoemd. 

Tot het begin van de jaren vijftig was vrijwel elke damesfiets een omafiets. Na deze periode werd het assortiment een stuk uitgebreid met meer geavanceerde fietsen. Deze nieuwe type fietsen kreeg meer en uitgebreidere mogelijkheden dan de simpele omafiets. Hierdoor nam de populariteit van de omafiets af en werd deze gezien als oubollig. Hierdoor is de term ‘omafiets’ ontstaan. Doordat de fiets als ouderwets gezien werd, werd dat vaak in verband gebracht met een oma. Vanaf de jaren tachtig maakte de omafiets een terugkeer en de populariteit steeg weer. Vandaag de dag is de omafiets geliefd bij elke doelgroep. 

Klassiek model of nieuwe look

Het verschil tussen een klassieke omafiets of een omafiets met een nieuwe look zit vooral in de technische aspecten zoals het materiaal. Zo werd vroeger het frame van staal gemaakt en tegenwoordig vaak van aluminium en kunststof waardoor de omafiets door de jaren heen een stuk lichter is geworden. Daarnaast heeft de omafiets nu vaak naast of in plaats van een terugtraprem handremmen. En ook verschillende soorten versnellingen en zadelmodellen. Genoeg keuzes en luxe voor een plezierige fietsrit!

Klantervaringen

Klantenservice 0416-342012 Ma t/m Vr 9:00-17:00, Za 10:00-16:00. Dagelijks gesloten van 12:15-12:45. klantenservice@matrabike.nl
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012