In een Europese wetgeving genaamd de EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle) is vastgelegd hoe hard een elektrische fiets mag gaan. Hierin staat dat een standaard e-bike niet verder mag ondersteunen dan 25 kilometer per uur. Deze wetgeving komt voort uit het feit dat andere weggebruikers niet ingesteld zijn op fietsers die harder gaan dan 25 kilometer per uur. Wanneer deze maximumsnelheid voor de elektrische fiets niet vastgelegd zou zijn, zou het risico op ongelukken aanzienlijk groter zijn geweest.
Ondanks dat er in de Europese wetgeving staat hoe hard uw elektrische fiets mag gaan, betekent het niet dat u niet harder kan fietsen dan deze 25 kilometer per uur. Diverse externe factoren zijn ook van invloed op de snelheid die u fietst op uw elektrische fiets. Mocht u wind mee hebben is de kans groot dat u zonder al te veel moeite sneller zal fietsen dan de 25 kilometer per uur die ondersteunt wordt. Daarnaast kunt u zelf ook flink doortrappen waardoor u boven de 25 kilometer per uur uitkomt. Het belangrijkste hierbij is dat u de snelheid die boven de 25 kilometer per uur is op eigen kracht trapt.
Wanneer we kijken naar de gemiddelde snelheid die wordt gefietst op een reguliere fiets en op een elektrische fiets is het verschil daartussen zo’n 8 kilometer per uur. Naast dat u harder fietst op een elektrische fiets dan op een reguliere fiets, fietst u met een elektrische fiets gegarandeerd op een hoog tempo. U heeft namelijk zelf controle over de trapondersteuning. Of u nu wind mee of tegen heeft, een heuvel op of af moet, zware bepakking of lichte boodschappen heeft, met uw elektrische fiets kunt u alsnog lekker door blijven fietsen.
De snelheid van uw elektrische fiets wordt onder andere bepaald door de ondersteuning die u krijgt vanuit uw motor. Elke e-bike is namelijk uitgerust met een sensor welke de ondersteuning bepaald. Dat kan door middel van een rotatie- of trapkrachtsensor zijn.
De rotatiesensor kijkt of u aan het trappen bent, de sensor geeft op dat moment een seintje naar de motor en deze geeft vervolgens de ondersteuning af. Bij de rotatiesensor maakt het niet uit hoe hard u trapt, de ondersteuning werkt altijd. Het voordeel daarvan is dat hij altijd zal ondersteunen, ook wanneer u met wat minder kracht trapt. Daarnaast registreert de sensor of u vooruit of achteruit trapt. Wanneer u achteruit trapt of stopt met trappen stopt de ondersteuning automatisch.
De andere sensor werkt op basis van uw trapkracht, de kracht die u op uw pedalen zet bepaalt uw mate van ondersteuning. Hierdoor kiest u er zelf voor hoe hard u wilt gaan op uw elektrische fiets. Het gevoel van de ondersteuning is te vergelijken met het gevoel van een natuurlijke wind mee. Wanneer u stopt met kracht zetten op de pedalen stopt de ondersteuning.
Op uw elektrische fiets behaalt u hogere snelheden dan op een reguliere elektrische fiets. Wees u zelf daar bewust van. U kunt extra veiligheidsmaatregelen nemen. Controleer regelmatig of uw remmen nog goed werken en zorg er ook voor dat uw bel goed hoorbaar is. Zeker wanneer u rond de 25 kilometer per uur fietst, zult u snel reguliere fietsers willen inhalen, door een goede bel op uw fiets te hebben kunt u deze tijdig waarschuwen. Daarnaast is het ook verstandig om een helm op te zetten tijdens een ritje op uw elektrische fiets. Hoewel dit niet verplicht is, is het wel slim!