De e-bike heeft al jaren geen stoffig imago meer. Waar hij eerst vooral voor ouderen was, zijn nu meer leeftijdsgroepen geïnteresseerd in de elektrische fiets. In Nederland rijden inmiddels 1,3 miljoen elektrische fietsen rond. Ouderen zijn nog altijd de grootste doelgroep, maar de komende jaren zullen ook steeds meer scholieren en forenzen kiezen voor een e-bike.
Steeds meer scholieren kopen een e-bike. Vooral in regio's waar jongeren ver moeten fietsen of het openbaar vervoer te wensen overlaat, gebeurt dat.
De e-bike wordt goedkoper en is ook steeds vaker tweedehands verkrijgbaar. Daarnaast hebben jongeren geen last van schaamte over elektrische trapondersteuning op de fiets.
Wel moet er een goede reden zijn om een elektrische fiets voor schoolgaande kinderen te kopen, merken veel fietsenwinkels. Ouders vinden twaalf à dertien kilometer nog goed te doen op een gewone fiets, zegt een ondernemer in het Nederlands Dagblad.
De toenemende populariteit van de e-bike is vooral merkbaar in de provincies Groningen, Friesland en Zeeland. Daar moeten kinderen soms tot dertig kilometer fietsen naar hun middelbare school. Ondanks de hoge kosten voor een e-bike is die vaak binnen twee jaar al goedkoper dan het openbaar vervoer.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.