Heeft u een vraag? Wij helpen graag! 0416-342012
0
Fietsen beter dan lopen

Fietsen beter dan lopen   

Het voorjaar komt er aan en we willen die laatste winter-kilootjes eraf trainen, om straks weer met een strak lichaam aan het strand te kunnen liggen. Een nieuwe studie toont aan dat fietsen beter is dan lopen. De onderzoekers raden lopers aan fietstrainingen in te lassen als afwisseling. Beginnende sporters verkiezen ook beter de fiets boven loopschoenen. Het onderzoek van het Human Performance Laboratory (HPL) wijst uit dat langeafstandslopers na een doorgedreven training meer last hebben van spierschade, pijn en ontstekingen.

Om tot die resultaten te komen, analyseerden wetenschappers bloedstalen van wielrenners en lopers tussen 19 en 45 jaar oud die regelmatig deelnemen aan wedstrijden. De bloedstalen van lopers waren opmerkelijk slechter na hun workout.

Professor David Nieman van HPL vertelt dat je al fietsend langer kan trainen omdat het een minder schadelijke impact heeft op het lichaam. “Lange afstandslopers worden aangespoord om te variëren in hun trainingsschema. Als afwisseling kunnen ze zwemmen of fietsen om het beste resultaat te bekomen”, aldus Nieman.

Beginnende sporters kunnen volgens hem beter fietsen dan lopen om fit te geraken. Met voorkeur voor de mountainbike of de racefiets. Nog maar eens een reden om op je fiets te springen.

Fietsen goed voor de gezondheid

Maar fietsen is niet alleen goed voor sporters, ook voor de gewone mens is het goed voor het lichaam. Fietsen draagt bij aan de algehele gezondheid op verschillende aspecten:

  1. Stress. Ben je gestrest en zie je door de bomen het bos niet meer? Stap dan op de fiets! Een rondje op de tweewieler verlaagt namelijk het algehele stressniveau. Daarnaast verklein je de kans op een depressie als je regelmatig fietst. Tijdens een fietstocht maak je namelijk de hormonen endorfine en serotine aan, die je ook aanmaakt met antidepressiva. Een rondje trappen in de buitenlucht kan je tevens helpen om je hoofd leeg te maken en weer met een frisse blik vooruit te kijken.
  2. Gewichtsverlies. Heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Dan is fietsen een eenvoudige manier om in beweging te blijven. Laat de auto staan en fiets naar je werk, de sportclub of de supermarkt. Op die manier pik je iedere dag wat beweging mee en voldoe je in een vingerknip aan de bewegingsnorm van een half uur per dag. Door regelmatig fietsen blijf  je in vorm en verklein je tevens de kans op diabetes. Een win-win situatie dus.
  3. Sterke botten en spieren. Veel vrouwen kampen met gewrichtspijn en rugklachten. Om dit te verminderen is een dagelijkse fietstocht een aanrader. Tijdens het fietsen gebruik je alle spieren in je lichaam, waardoor je sterke spieren ontwikkelt. Tevens worden ook de botten versterkt en kan bot ontkalking op latere leeftijd voorkomen worden.
  4. Betere bloedsomloop. Tijdens het fietsen stimuleer je de bloedsomloop en zet je je hart en longen aan het werk. Hierdoor nemen je bloeddruk en hartslag af. Als je regelmatig fietst, neemt de kans op hart- en vaatziekten af.
  5. Rust. Ellenlange files, te weinig parkeerplek, een bus die voor je neus wegrijdt: fietsen bespaart je deze frustraties en werkt juist ontspannend. Daarnaast is de buitenlucht ook erg goed voor je gezondheid, aangezien je frisse lucht inademt en vitamine D binnenkrijgt via de zon.
  6. Conditie. Fietsen is een van de meest simpele manieren om aan je conditie te werken. De belasting van je botten, pezen en spieren is niet erg groot, waardoor je relatief gemakkelijk grote afstanden kunt afleggen. Een bijkomend voordeel is dat je door fietsen in de buitenlucht niet het idee hebt dat je aan het sporten bent.

Overgewicht

Ook mensen met overgewicht kunnen beter geregeld een stukje gaan fietsen dan intensief gaan sporten om hun extra kilo's kwijt te raken. Dat concludeert bioloog dr. K. Westerterp van de Universiteit van Maastricht na een onderzoek, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Recreatief fietsen is volgens dit onderzoek effectiever in de strijd tegen overgewicht, hart- en vaatziekten en suikerziekte dan fanatiek sporten. Afvallen heeft vooral te maken met het totale energieverbruik per dag. Dat verbruik blijkt volgens Westerterp het hoogst als activiteiten met een lage lichamelijke inspanning en activiteiten met een matige inspanning veelvuldig afgewisseld worden.

Meer bewegen op zich leidt bij een energiearm dieet niet tot gewichtsverlies, omdat het extra energieverbruik teniet wordt gedaan door een lager energieverbruik tijdens de rustperioden. "Mensen die hun energieverbruik reëel willen vergroten, moeten daarom vaker gaan fietsen", aldus Westerterp. "Deze activiteit wordt bovendien door het lichaam beter verdragen dan inspannende oefeningen, vooral voor mensen met overgewicht en mensen van middelbare leeftijd.”

 

Klantenservice 0416-342012 Openingstijden: 09:00 - 17:00
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012