Nederland is het fietsland bij uitstek en er wordt naar de wereld de indruk gewekt dat we allemaal fietsen, klompen dragen en in molens wonen. Zo staan we dus letterlijk op de kaart. We zijn ook het land van de regels en wetten. Goed doordacht of niet, dat doet er eigenlijk niet toe. Als we maar een wet hebben wordt in ieder geval de indruk gewekt dat we het allemaal prima geregeld hebben en kunnen we door naar de volgende wet.
Zo zijn we nu druk bezig met nadenken over e-bikes, snelle fietsen, high-speed e-bikes, elektrische fietsen en de buitencategorie, de snorfiets wat eigenlijk gewoon een brommobiel is. Die laatste categorie ziet er een beetje dombo-achtig uit maar voor sommige mensen zijn ze een geweldige uitkomst. Alle ander genoemde fietsen hebben trapondersteuning. Dat betekent dat er ergens in of aan de fiets een vorm van een vorm van elektrische aandrijving aanwezig is die je bij het trappen extra kilowatt biedt waardoor het fietsen makkelijker gaat. In tegenstelling tot een snorfiets moet er dus wel degelijk gefietst worden.
Nu gaan die fietsen met trapondersteuning soms verdomde hard. De meesten zijn wel afgesteld op maximaal 25 km/uur maar er zijn ook e-bikes waarmee je aanzienlijk harder kunt fietsen. Harder zelfs dan een brommer of scooter. En die groep van e-bike/fietsbezitters willen we aanpakken, met een wet natuurlijk want de overheid wil dat deze snelle e-bikers verplicht een helm gaan dragen. Klinklare onzin natuurlijk want hoe gaan we dat dan weer regelen? Het meest denkbare is dat er een nieuwe wet komt die zegt dat snelle e-bikes moeten worden voorzien van een brommerplaatje!
Het kan echter allemaal eenvoudiger. Stel, zoals in het buitenland, het dragen van een fietshelm verplicht. In Scandinavië is dit al veel langer. Bij de oosterburen is het dragen van een fietshelm niet verplicht maar zie je nagenoeg geen kind over straat fietsen zonder helm. De fietsenbond in Nederland verzet zich tegen een helm dragen, want zij denken dat mensen juist minder gaan fietsen wanneer ze verplicht een helm moeten dragen. Waarschijnlijk speelt hier persoonlijke voorkeur een rol want juist deze bond zou voor het dragen van een helm moeten zijn.
We kunnen dus in Nederland zeker weer gaan uitblinken met een wet voor fietsers die een snelle e-bike hebben maar denk niet dat fietsen hiermee veliger wordt. Daarvoor moet er in ‘Nederland fietsland’ nog een heleboel gebeuren. Fietsers gelijk stellen met auto’s zoals dat in buitenland veelal is. Daar worden fietsers ingehaald op de openbare weg zoals een auto wordt ingehaald. In Nederland sta je soms doodsangsten uit als automobilisten en vrachtwagens je op 10 cm afstand passeren. Als fietser ben je redelijk vogelvrij. Maar eigenlijk is het nog veel erger want kinderen lopen in hun roekeloosheid en onervaren gedrag zonder helm dubbel risico en zijn echt vogelvrij. Voor hen is er helemaal geen wet terwijl dat toch nog belangrijker is dat een wet voor een bepaalde groep van e-bikers.
Beste wettenmakers, misschien moet je eens leren kijken naar het grotere plaatje, the big picture, en moet je een ‘wet’ maken waarin fietsen in Nederland fietsland echt veliger wordt. Dat doe je niet met alleen weer een betuttelend wetje voor hi-speed e-bikers, dat doe je voor iedereen, te beginnen bij onze kinderen.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.