Heeft u een vraag? Wij helpen graag! 0416-342012
0
Het fietsbeleid van verschillende politieke partijen

Het fietsbeleid van verschillende politieke partijen   

Aankomende woensdag, 19 maart 2014, vinden de gemeenteraadsverkiezingen weer plaats. In iedere gemeenten zijn er verschillende partijen, met verschillende hoofdonderwerpen en verschillende standpunten. Wat voor u allemaal veel en onoverzichtelijk kan worden. 

Tilburg University heeft een analyse gepubliceerd van de verkiezingsprogramma’s van verschillende partijen op basis van zes belangrijke thema’s. Één van deze thema’s is het fietsbeleid. Wij van MatraBike zijn hier voor u ingedoken, en hebben de belangrijkste punten voor u uitgelicht. 

Dus mocht u nog niet weten op welke partij u gaat stemmen, en u bent fervent fietser, dan kunnen deze standpunten voor u wellicht doorslaggevend zijn in uw keuze voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. 

Fietsbeleid

De huidige fietsvisie is slecht een schim van het verleden: het ouderwetse lange fietspad is onderbroken, fietsers worden uit de binnenstad geweerd en als je niet oplet, wordt je fiets ook nog geruimd. Wat gaan de gemeentelijke partijen daaraan doen? 

Vroeger lagen dorpen en steden vol met fietspaden. Maar juist dat fietspad wordt stukje-bij-beetje afgebroken. Vroeger liep Nederland voorop met het fietsbeleid, zullen oudgedienden zeggen. De rode streep fietsasfalt liep van de ene kant van de gemeente tot aan de andere kant van de gemeente, en heus, tot aan alle omliggende gemeenten. Maar nu niet meer. Het enige lichtpuntje zijn de gratis fietsenstallingen in de stad.

De meeste partijen willen die behouden, het huidige fietspad verbeteren en onveilige situaties oplossen. Het is opvallend dat de landelijke partijen meer schrijven over de fietsverbindingen dan de lokale partijen.

Meer asfalt

Meer asfalt is het adagium van de VVD en dat geldt ook voor fietspaden, schrijft de partij in haar programma. “En ‘sportlanen’ om skeeleraars, fietsers, mountainbikers, wandelaars en joggers veilig de stad uit en de natuur in te laten bewegen – en weer terug.” De VVD schrijft niet over het behouden van de gratis fietsenstallingen. VVD ziet de aanleg van goede fietspaden ook als een adequaat middel tegen filevorming. 

Het CDA schrijft wel dat de fietsenstallingen in de stad behouden blijven: ‘die maken het gebruik van de fiets extra aantrekkelijk en blijven dus gehandhaafd.’ Één van de punten van het CDA is de infrastructuur in Nederland verder versterken. Het CDA zet in op een betere benutting van de bestaande infrastructuur, waarbij goede combinaties gemaakt worden tussen verschillende  bestaande en nieuwe vormen van vervoer, bijvoorbeeld snelfietspaden. Daarnaast is het CDA voorstander van een duurzame bereikbaarheid. Daarbij past de stimulering van het gebruik van de fiets.

GroenLinks heeft de boodschap begrepen, ze hebben een duidelijk standpunt over fietsen: Fietsen is, met uitzondering voor de laagste en hoogste leeftijdsgroepen, het standaardvervoermiddel voor de korte afstand. Fietsen is goed voor het milieu, de gezondheid en de veiligheid op straat. GroenLinks lijkt terug te willen naar het rode fietspad. De partij gaat het gebruik van fietsen weer stimuleren door de fietspaden weer te scheiden van de autoweg. De fietspaden moeten doorgaand zijn, verkeerslichten afgestemd op fietsgedrag en onveilige punten, voornamelijk rondom scholen, worden aangepakt. PvdA kiest ook voor rood asfalt. “De routes voor scholieren naar en de verkeerssituaties rondom onze scholen moeten veiliger.”

SP is trots op ‘onze fietscultuur’. De partij gaat een stapje verder in het gratis fietsenstallingsbeleid en wil ook de stalling bij onder andere stations gratis maken. Daarnaast gaat de partij kijken of de hoeveelheid fietsenstallingen rondom stations voldoende zijn. “Want als we willen dat men meer gaat fietsen, moeten daarvoor ook de faciliteiten voor zijn,” volgens de SP. De SP wilt dat fietsen gestimuleerd wordt en gaat strijden voor een netwerk van geasfalteerde fietspaden en fietsstraten. SP pleit daarnaast ook voor scooterrijders op de weg zodat fietsers meer ruimte en veiligheid hebben op de fietspaden. 

D66 deelt de mening van de SP dat de fiets ook op plekken zoals stations gratis gestald kan worden, onder het voorbehoud dat het ‘nuttig en betaalbaar’ moet zijn. “Steden moet weer echte fietssteden worden!” verkondigd de partij verder. Dat houdt ook in dat er ‘speciale aandacht’ gevraagd gaat worden voor ‘verbindingen met regiogemeentes.’ D66 strijdt voor blijvende investeringen in goede fietsvoorzieningen en veilige fietsroutes. Ook in het thema Sport en Bewegen komt bij de D66 fietsen naar voren: ”We streven naar een situatie waarbij iedereen in zijn/haar eigen omgeving kan deelnemen aan één of meerdere sporten: sportvoorzieningen op loop- en fietsafstand, schoolpleinen en ontmoetingsplaatsen die stimuleren om te bewegen.” 

 

Klantenservice 0416-342012 Openingstijden: 09:00 - 17:00
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012