Alle fietsen gratis bezorgd
Winkels in Nederland en België
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug > Alle elektrische fietsen Fongers E-bikes Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische moederfietsen Elektrische transportfietsen Elektrische vouwfietsen Elektrische fatbikes Elektrische bakfietsen
Terug > Alle sportieve fietsen Mountainbikes Hybride fietsen Kindermountainbikes Racefietsen
Terug > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Transportfietsen Sportieve stadsfietsen Kinderfietsen Fongers Romet Stokvis
Terug Fietstassen Fietsmanden/kratten Fietsstoeltjes / Kinderzitjes Smartphonehouders Kilometertellers Spatborden Bakfietskussens (Bak)fietshoezen Fietssloten Fietshelmen Fietsverlichting Fietsstandaarden Fietspedalen Fietszadels Voordragers Bar-ends Acculaders Displays Accu's Motoren Vogue onderdelen
Terug Nederland Matrabike Waalwijk België Matrabike Reet Matrabike Sint-Martens-Latem
Terug Framemaat berekenen Veelgestelde vragen Reparatiestatus Gebruiksaanwijzingen e-bikes Bestelprocedure Betaalmogelijkheden Bezorging Afmontage Retourprocedure Over ons Contact Cadeaubonnen Blog Fietsenwiki ANWB Fietsverzekering Fietsplan Garantie Klacht aanmelden Reparatie aanmelden
Lijstje: de vijf minst succesvolle fietsen

Lijstje: de vijf minst succesvolle fietsen   

De eerste fiets werd door de Engelsman John Kemp Starley ontworpen in 1885. Het eerste model voorzien van twee gelijke wielen, een ruitvormig frame en een ketting voor de aandrijving. Sindsdien is er aan de vorm van de fiets nauwelijks meer gesleuteld. Er is meerdere keren geprobeerd om de fiets te laten evolueren. Soms met succes, soms gedoemd om te mislukken. Hier een lijstje met de vijf minst succesvolle fietsen van de afgelopen eeuw. 

1. Militaire vouwfiets

De vouwfiets is niet iets van de laatste jaren. Integendeel. In 1909 bouwde het Nederlandse Fongers dit militaire gevaarte, dat bedoeld was voor het leger. Vanwege de kleine wielen, wat niet echt handig in het terrein waar het leger zich vaak bevind, werd het nooit een succes. De vouwconstructie was wel een succes en werd in de jaren erna nog vaak gebruikt.

2. Een fiets in de vorm van een Zeppelin 

Deze Vélo Torpille, ofwel torpedofiets, van de Franse uitvinder Étienne Bunau-Varilla had een Zeppelin-achtige vorm voor een optimale aerodynamica. Het was de eerste fiets waarbij echt naar de aerodynamica werd gekeken. Met deze constructie wist fietsracer Marcel Berthet in 1913 een nieuw record te zetten op het 5 kilometer lange Paris’s Vel’ d’Hiv, waar hij een gemiddelde snelheid van 53 kilometer per uur noteerde. De fiets werd nooit door de 'gewone mens' gebruikt, daarvoor was hij te onhandig. 

3. Fiets in een polyester behuizing

De Elswick-Hopper Scoo-ped was een fiets omwikkeld in een polyester behuizing, die wat weg had van een Italiaanse jaren vijftig scooter. Ontwerper Maurice Moss probeerde de tweewieler te verkopen als een fiets voor mensen die niet vies willen worden. Maar het was helaas geen succes, door het lak aan animo werden er niet meer dan vijftig van gemaakt.

4. De Volvo Itera

In 1980 had Volvo het plan op om een kunststof fiets, de Itera, op de markt te brengen. De Zweden zagen er wel wat in, een frame van kunststof en lichtgewicht wielen van polyamide. Op papier was het een perfect model: onderhoudsvrij, licht en nog goedkoop ook. Toch kon plastic het stalen frame niet vervangen. De fiets zwabberde te veel, waardoor hij bij lage temperaturen zelfs kon breken. Om die reden werd de Itera in Denemarken zelfs verboden. Nee, een verkoopsucces is het nooit geworden, maar wie goed zoekt kan ze af en toe nog op een rommelmarkt of tweedehands-website tegenkomen. 

5. Acrow met voorwielaandrijving

Het Australische Acrow bedacht een fiets waarbij de transmissie en trappers in het voorwiel is opgenomen, terwijl je de achterkant kon omwisselen voor bijvoorbeeld een boodschappenvariant met twee wielen. Ook het zadel was opmerkelijk te noemen, dat maar één positie kende. Het was echter geen succes, het bleef bij honderd prototypes.

 

 

Klantervaringen

Klantenservice 0416-342012 Ma t/m Vr 9:00-17:00, Za 10:00-16:00. Dagelijks gesloten van 12:15-12:45. klantenservice@matrabike.nl
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012